Zoals ik al zei in post #0, ik ben geen longboard kenner. Ik heb wat kennis verzameld van het internet en mezelf zo een soort van wegwijs gemaakt in het longboarden.
Hoe ik precies op longboarden ben gekomen weet ik niet meer... ik geloof dat ik het gewoon een keer heb gezien en toen ben ik er geïnteresseerd in geraakt.. In ieder geval ben ik daardoor info op gaan zoeken over longboards. Al snel werd ik ondergedompeld in begrippen die een longboarder zou moeten kennen, maar waar ik nog niks van snapte. Ik ben toen gewoon op internet gaan zoeken, dus eigenlijk gaat deze post niks toevoegen aan het internet, maar ik vind het toch leuk om er wat over te schrijven:)
Een longboard bestaat uit een aantal onderdelen, het lijkt me handig om hiermee te beginnen zodat ik verder in de tekst die gewoon kan noemen zonder dat je een wenkbrauw optrekt omdat je geen idee hebt waar ik het over heb.
het grootste onderdeel is het deck. Dit is simpelweg de plank waar je op staat. Deze decks verschillen onderling van vorm, en daardoor in functie, maar dat leg ik hierna uit:)
Dan heb je de wielen, dat spreekt nogal voor zich wat dit inhoud.. Ook de wielen zijn er in verschillende soorten en maten. Je heb grote en kleine wielen, harde en zachte wielen. De maat van de wielen wordt vaak gegeven in mm. De hardheid van de wielen wordt aangegeven met een cijfer en a. De hardheid gaat van 75a naar 90a. Hoe groter het getal, hoe harder de wielen. Grote wielen rollen langer door en zijn dan ook chill als je langere afstanden wil rijden, en als je op ruwe ondergrond rijdt merk je hier minder van dan bij kleinere wielen. deze zijn dan wel weer wendbaarder... De keuze van je wielen hangt dus af van wat je wil met longboarden.
Trucks, dit is een beetje een onbekend begrip. Trucks zijn eigenlijk de assen en bevestiging van je wielen aan je deck. De meest voorkomende maten van trucks zijn 150&180 mm, deze maten geven de breedte van de truck aan. Wil je wat scherpere bochten kunnen maken dan kun je beter voor 150mm trucks gaan.
Een begrip wat ook niet iedereen kent is lagers. Lagers zorgen ervoor dat je wielen goed kunnen ronddraaien, ze zorgen dat er minder wrijving is tussen de wielen en de as (even een beetje technische kennis erdoorheen mixen;) ). Voor de 'kwaliteit' van lagers is er een soort code. ABEC-... staat voor Annular Bearing Engineers Committee, achter ABEC staat een getal, dit getal geeft de nauwkeurigheid van de lagers aan. Een hoger getal geeft dan aan dat de lager nauwkeuriger is, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij daardoor ook langer meegaat dan een wat lager getal. Het gaat er vooral om hoe je met de lagers omgaat. Geen enkele lager vindt het fijn als je vaak door water gaat rijden, ze gaan dan allemaal even snel kapot.
Dan zijn er nog wel wat onderdelen aan een longboard, maar als je een board gaat kopen hoor je hier eigenlijk niks over.. deze vind ik niet zo relevant om hier te noemen:)
Zoals ik al zei, bestaan er een aantal soorten decks.
pintail
(arbor)
|
Het meest voorkomende deck is een 'pintail', dit zijn decks die je voor veel verschillende longboard doeleinden kunt gebruiken. een all-round deck dus. Je zou door een bepaalde wiel/truck keuze te maken het deck een specifieker doel kunnen geven. Een pintail heeft een soort ovale vorm die vooraan en achteraan in een puntje loopt, een gespitste ovaal dus eigenlijk:)
de vorm van het deck kan per pintail weer verschillen;) vooral de uiteinden kunnen verschillen, deze kunnen spits zijn zoals de afbeelding maar ook veel ronder.
drop through
(brandless- inconcrete)
|
drop through, de naam zegt het al een beetje, is verlaagd. Bij een pintail zitten de trucks onder aan het deck bevestigt, bij een drop through zit er een gat in het deck waar de trucks doorheen komen en aan de bovenkant van het deck bevestigt worden. Een longboard heeft vrij grote wielen en om zogenaamde wheelbite (zie begrippen lijst) te voorkomen, hebben deze decks een uitsparing rond de wielen. Het deck is dus verlaagd, dit zorgt voor meer stabiliteit als je wat harder gaat (cruisen, down hill; zie begrippenlijst) of als je net als mij een beginner bent, heb je net wat meer balans:).
drop down
(vault)
|
Drop down hangt net als een drop through onder de trucks en heeft diezelfde uitsparing voor de wielen. Alleen hebben deze decks nog iets extra's voor een nog betere stabiliteit! het deck zelf is namelijk nog eens extra 'doorgezakt'. Hierdoor ben je nog lager bij de grond, en is je zwaartepunt dus lager, en ben je stabieler als het goed is..
kicktail pintail
(globe)
|
Dan heb je nog iets wat bij ieder deck voor kan komen: kicktail. Dit betekent dat (vaak) de achterkant van het deck omhoog staat. Hierdoor is het mogelijk om te board op te tillen en daardoor kun je wat meer tricks doen.
okeee dat waren wel de belangrijkste decks. Dan wil ik nog een begrippenlijstje maken met een aantal begripjes die je tegen kunt komen bij het zoeken:)
wheelbite: je wielen zijn zo groot dat ze tegen het deck aan komen bij het draaien.
concaaf: sommige decks zijn in de breedte hol gebogen, dit heet concaaf. Concaaf maakt het wat makkelijker om de kunnen sturen. Het maakt het deck ook wat stijver waardoor het van dunner hout gemaakt kan worden, en je board weer ietsje lichter kan worden:)
camber: je hebt niet alleen buiging over de breedte maar ook in de lengte, camber. Dit zorgt ervoor dat het board wat kan doorbuigen en je een wat speelser gevoel krijgt tijdens het rollen op je board. Boards die gemaakt zijn voor langere afstanden hebben geen camber.
cruisen: dit is eigenlijk de basis van longboarden, vind ik. Het is gewoon heel chill rollen en een beetje afzetten, je rijdt niet echt van hellingen af en gaat dus ook niet heel snel. Met cruisen kunnen je lekker afstanden afleggen:)
downhill: dit is een manier van rijden. Hierbij ga je met je longboard letterlijk down hill; van de heuvel/ helling af. Een longboard heeft grote wielen, en hierdoor rolt een board lang en makkelijk uit, daardoor hoef je nauwelijks iets te doen en je rijdt zo de hele helling af:) voor downhill worden vaak drop through/ down boards gebruikt door de stabiliteit.
carven: dit gaat makkelijker als je een beetje een helling afrijdt zodat je je niet hoeft af te zetten. Bij carven maak je een soort slalom beweging. Je rijdt van links naar rechts om zo wat snelheid te maken. Je hoeft dus niet per se een helling af te gaan, maar dit maakt het wel makkelijk;)
sliden met de handschoenen!
|
sliden: iets heel anders dan de bovenstaande manieren van rijden. Bij sliden heb je speciale handschoenen nodig met een ronde nop eronder. die ronde nop maakt het mogelijk om een scherpe bocht te maken om je hand..(heel goed uitgelegd dit.. een plaatje zegt meer )
dansen op je board!!
|
dansen: Misschien is dit meer een trick dan een manier van rijden, maar het is zo vet! Er bestaan verschillende dans pasjes voor op je longboard. Het gaat vooral om het overstappen met je voeten en daardoor ook rondjes te kunnen draaien. Als ik ooit echt goed kan longboarden dan ga ik dit ook zeker proberen!
okee! dat was een aardig lange post.. ik geloof dat ik nu wel de belangrijkste dingetjes heb geschreven..
Ik heb voor deze post veel info gehaald van deze site:
de plaatjes komen van google en van inconcrete (slechte bronvermelding.. )
ik hoop dat je er iets aan hebt:)!
groetjes en misschien wel heel veel longboard plezier;)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten
en nu mag jij schrijven :) laat hier je leuke reactie of tip achter!